Светиња која је ударила темељ српске вере у Америци

НЕШИНЕ ПРИЧЕ ИЗ КАЛИФОРНИЈЕ
Црква Светог Саве у Џексон најстарија је на америчком континенту (1894), у њој су чували своју веру први српски досељеници, рудари-копачи злата и до данашњих дана остала је симбол опстанка нашег народа на далеком континенту
Пише: Небојша Тошић

Када год бих се обрео у калифорнијском граду Џексону, пред  Црквом Светог Саве, увијек сам се чудио како у ту нajвишу српску прaвославну цркву у Америци, па и у Канади, а и доле на Југу, ако ћемо право, не можемо сви да станемо, него се испред врата  ројимо и слушамо Свету Литургију и бруј која допире из њене унутрашњости.

А зашто је ова црква највиша у обје Америке и Сјверне и Јужне? Па зато што је изгађена прва, 1894.године, па сваки нови храм послије у њу се узидавао  и уграђивао, па са сваким храмом који Срби подигну на ова два континента, она постаје све виша.

Црква Светог Саве у Џексону/фото Лари Ангиер

Зашто и поред тога џексонски Храм нема величанствене сводове, много је  позванији  да то објасни  „у двије ријечи“  иконописац и свршени богослов Милоје Милинковић, модeрни Микеланђело, како га називају водећи амерички ликовни критичари. Он је  живописање храма Светог Саве у Џексону радио  са прекидима, у периоду од 1995. до 2008. године.

-То је за мене био и посебан изазов. Будући да је грађен скромним средствима Срба копача злата – сиромашних рудара, храм је изграђен по најједноставнијем плану. Он има само олтарску апсиду и звоник, али не и полуцилиндричне сводове, лукове и друге одлике које су уобичајене на зидним структурама наших храмова. Зато је његово живописање изискивало посебан приступ, надахнут рад и уз то много више искуства, труда и времена.

Ето и ја  започех од данашњих дана, јер ако ћемо право, господин Милинковић  је у „наше вријеме“ осликао храм и тиме означио „крај“  другог великог  подхвата џексонских Срба. Први је била сама градња  богомоље која је понијела заувијек часно име  Светог Саве и како се са поносом истиче,  првог  српског православног храма на западној хемисфери .

Свети Севастијан Џексонски

Срби  су од  1849. године  насељавали у окргу Амадор у подножје златоносне Сиера Неваде,тамо гдје су се кроз вијекове слиле силне златне бујице, у митском Елдораду. Бродовима су долазили до Сан Франциска. Све млади, снажни и одважни људи, вољни и кадри да остваре своје снове. Готово сви су имали само једну жељу да зараде новац и врате се у стари крај. Али нису запостављали своју вјеру православну уздајући се у Бога и Светог Саву који их је дочекивао на њиховом првом кроку у „обећану земљу“. Било је и оних у то вријеме најрјеђих и ријешених да  у Америци за стално.

Један од њих бијаше и Илија Дабовић из, чувене,од старина Дабовића куће у Боки Которској. На дрвеној лађи са супругом Јеленом и својим Бокељима уплови на „Западни улаз“ у Америку. И ту, у Сан Франциску, роди им се  9. јуна 1863.године син Јован, који доби име по крсној слави Дабовића, Светом Јовану.

Необично надарен и испуњен вјером, већ у четрнаестој  својој години живота Јован Дабовић се замонаши и доби име Севастијан. Недуго потом, локални руски православни епископ рукоположио га у свештеника, па овако стоји у “Годишњаку 2013-те“ Себастијан преса (Sebastian Press) пројекта Сербика Американа (Serbica Americana) којег води часни владика Максим, чије смо изворе користили:

„Отац Севастијан је често путовао у Џексон да крсти децу и склапа бракове. Он је 1893. године позвао многобројне вјернике, а бијаше их око 600 породица да се организују и изграде цркву. Сви су се одазвали као један. Нису били богати новцем, али имали су неизмјерно благо љубави пема Богу и првом српском Светитељу. И они би вољели да су могли подићи раскошан храм, али и скромна грађевина коју изградише за годину дана за њих (а иза нас данас) је била и остала величанствена.“

Милиоје Милинковић је живописао храм/фото Лари Ангиер

Градња цркве Светог Саве започета је 1894. а освећена је касније те године, 4. децембра. Освећење храма служио је епископ Алеутски и Аљаски Николај. Уз њега су, пуни поноса, стајали најзаслужнији за подизање храма: Никола и Милош Драголовић, Јоко Скулић, Трипо Васиљевић, Саво Лаконић, Саво Савић, Андрија Вуковић, Панто Којовић, Петар Обрадовић, Симо и Шћепан Драгомановић те Мићо, Трифко, Тодор, Ристо и Трипо Курилић. Руси су поклонили звоно за цркву које је изливено у Џексону.  Оно и данас  звони…

Први свештеник цркве Светог Саве у Џексону, Калифорнија,  архимандрит Севастијан Дабовић  упокојио се 1940. године и бијаше сахрањен  у манастиру Жича у којем је проводио посљедње дане свога дугог вијека. Одлуком Његовог Преосвештенства епископа жичког Хризостома и на иницијативу Џексонског свештенства и парохијана уз помоћ епископа Максима, земни остаци оца Севастијана пренети су из манастира Жича у храм Светог Саве у Џексон током љета 2007. године. Прибројан је Лику светих, 29. маја 2015-те, као Севастијан Санфранцишки Џексонски, а петог септембра исте године бијасмо свједоци „причислења“ (прославе) у Саборном храму Светог Стефана у Алхамбри – Лос Анђелес. Његове мошти похрањене су у његовом џексонском храму.

– По насељавању  у Џексон Срби су купили дио земље у намјери да ту подигну цркву, а уједно и као мјесто за гробље.  Најстарији споменици налазе се дуж источне ограде, а прва  сахрана двојице дјечака из породице Драгомановић,1877. бијаше, готово седам година прије градње цркве. Ови рани гробови свједоче о првим српским досељеницима који су дошли из Херцеговине, Боке и Црне Горе. Лијево од прочеља цркве сахрањено је у заједничку гробницу 11  Срба од укупно 47 рудара миграната из Италије, Шпаније и Србије који су трагично изгубили животе у катастрофи у руднику злата Аргонаут  1922. године.

– Бијаше то дан од када се дијели вријеме на оно „прије“ и оно „послије“.  Тог 27. августа на дубини од скоро километар и по испод земље, у огромном златном лабиринту, избио је пожар! Вечина рудара треће смјене се спасила, али за оних 47 који су били у најдубљем окну није било излаза. На посљедњој прозивци су одјекивала имена: Беговић, Јовановић, Мариновић… Па Гонзалес, и Коста и Францискони… Сви емигранти из Аустрије, Италије, Србије…Три недеље колико је трајала акција спасавања тињала је нада да су можда преживили. Али треће недеље, када су се кроз рудник Кенеди пробили до Аргонаута и кроз отвор пружили кафез са живом птицом (бијаше то начин да се открију отровни гасови),  22. дана потраге, надања су утрнула. Птичица се придружила мртвим рударима. Спасиоци су откри

Очувана традиција за Божић

ли трагичну истину. Иза двије преграде које су подигли у покушају какве такве заштите, пронађена су тијела… Тадашњи извјештачи су описивали трагичну сцену “… Неки су држали главе у рукама, други леже са капутима испод главе…“ Многи  други, према новинским извештајима, пали су на лице. „Лежале су разбацане по земљи, ужасне, уљепљене груде глине који су некада били људи, а сада жртвe на олтару Бога злата, округа Мајке Лод“ (Mother Lode) .

Сваког 27.септембра,  Срби из Џексона и Калифорније, придружују су се Централној комеморацији и заједничом обиљежавању  ево већ сто друге  годишњице ове велике трагедије.

Књиге кажу да је било пет таласа досељавања Срба у Америку. Први бијаше онај  крајем 18. и током првих година деветнестог вијек, углавном мотивисан „економским разлозима“. Највећи талас бијаше након Другог свјетског рата, а ми који избјегосмо грађанском рату 1990-тих година дођосмо „на готово“.  Наша српска заједниц је добро ојачала, пребродила расколе и заузела своје мјесто у америчком друштву. То не знчи да је нама било лако. Ипак савијени око Цркве и ми бродимо више од три деценије и, ако ништа, наша дјеца су изашла на пут, а наш понос је тим већи што се нису одрекли своје српске православне вјере, што су већ и они нашли своје мјесто у црквеним општинама. И њихова дјеца, наша унучад, од малена неупитно усвајају национални и културни идентитет својих родитеља и предака.

-Нас весели што су најзначајнији догађаји у формирању народног и културног идентитета српских исељеника на америчком континенту бијаху баш овдјеу Калифорнији: прва српска школа, прве српске новине, прва српска црква, читаоница, добротворно друштво… У Сан Франциску, 1869. године, објављена је и прва српска књига на америчком континенту, под насловом „Слобода или глас виле американске вили славенској на исток“, коју потписује извесни Миливоје С.  С правом се истче да „она представља, само по себи, прворазредан културни догађај” –каже  старјешина Џексонског храма отац Марко Бојовић.

А управо први српски Храм Светог Саве у Џексону, бијаше наша „друга“ црква. Ми смо парохијани цркве Узнесења Пресвете Богородице у Сакраменту, али од првих дана, а не само ми, већ Срби читаве Калифорније, осјећају џексонски храм као извориште националне вјере и културе. Управо ту постоји камп Свети Сава у којем се три  недеље преко љета, у три смјене, састају дјеца из цијеле Калифорније. Ту се стварају пријатељства, не само дјеце, већ и родитеља, која годинама и непрекидно траје.

СВИ ПАРОСИ ХРАМА У ЏЕКСОНУ Добротом оца Марка Бојовића (на слици) чувеног и омиљеног старјешине храма Храма Свети Сава у Џексону, забиљежили смо имена свих оних свештеника који су ових 130 година предано служили у овој нашој светињи. То су архимандрит Севастијан Дабовић, прота Андреј Кашеваров, прота Теодор Пашковски, прота Павел Безкишкин, прота Павле Вељков, архимандрит Серафим Вукојевић, прота Георгије Милосављевић, архимандрит Георгије Коџић, архимандрит Доситеј Обрадовић, прота Ђорђе Поповић, прота Милован Шундић, архимандрит Иринеј Ковачевић (каснији Митрополит новограчанички), архимандрит Сава Јурић (каснији Епископ славонски), прота Ђорђе Увалић, прота Јован Тришић, архимандрит Никанор Калик, прота Милета Симоновић, прота Будимир Анђелић, прота Тихомир Пантић,прота Миливоје Ђорђевић, прота Илија Балаћ, прота Миливоје Старовлах, прота Миладин Гарић,прота Стеван Тумбас, прота Грегори Едвардс ,протођакон Трива Павлов, протођакон Драган Стојановић и отац Марко Бојовић.

Та наш дјеца нису заборавили традицију већ је и „унапређују“, наравно из нашу помоћ. Данас је широм Америке  постао познат и чувен Џексонски „Божић из пушака“ којег сваког 7. јануара просалављају Срби, ближи и далеки, са породицама и пријатељима. Млади и стари долазе из свих крајева Калифорније па и из других држава, да учесвују у том спектаклу. Истина, пуцало се на Божић свих ових вијек и по колико су Срби насељени овдје, а остало је забиљежено  да су ову традицију старога краја, пуцњаву за време Божића, обновили  Неђо Нед Вуковић и његови пријатељи 1970-их у Џексону.

Тих првих „ватрених прослава“ многи намјерници кроз туристички Џексон забринуто су питали шта се дешава, а стари грађани, не без поноса објашњавали су им да „Срби славе!!!“.  Данас више нико не пита. Сви знају.

Плоча о цркви Светог Саве у Џексону, Калифорнија, десно код улаза у порту храма и гробљеОдмах послије Службе Божије Пред Храмом се формира колона са заставама и пушкама. Ту преовладавају млади. Уз повике и пјесму возимо у центар града гдје нас  као у каквој арени, дочекују бројни гости. Добијамо „безопасне метке“ (чорке). Мој син пали први, па мени додаје пушку, а ја поносан – одбијам. Младост  је преузела штафету!

 

 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *