Спиновано „Светосавље“
У време владавине комуниста у бившој Југославији измишљена је изјава Светог Саве о верској и геополитичкој несврстаности српског православног народа у односу према истоку и западу
Пише: Огњен Војводић
Светосавље je сложеница формиранa почетком прошлог вијека међу српским богословима као синоним православног предања и очувања православног предања у српском народу под режимом југословенске ванвјерске идеологије и римокатоличке мисије Краљевине Југославије.
Именични придјев “светосавски“ постојао је у 18. вијеку, али је посебно употребљаван у православној проповиједи у политичком периоду југословенске идеологије у српској држави. Светосавље је назив изведен из имена православног средњовјековног светитеља Светога Саве као симбола исповиједања изворне хришћанске вјере у односу на римокатолицизам.
У вријеме римокатоличких крижарских ратова, када је и на Балкану спровођенa римокатоличкa војно-вјерска мисија, Свети Сава се као архиепископ и син Стефана Немање, моћног жупана и самодршца, супротставио латинској мисији и опредијелио српску цркву за православно предање, због чега је његово дјело постало симбол свједочења православног предања, посебно у односу према римокатолицизму.
Древни обичај хришћанске културе јесте да се по имену светитеља дају називи градовима и државама, вјерским покретима, али и народима. Поштовање светитељства је суштински битно у мисији и животу Цркве, као примјер личног подвига вјере, посебно у народу којем светитељ припада, али посебан значај светитељства јесте свједочење вјере у Васкрсење, поготово светости посвједочене светим моштима као доказом Божије благодати да подвижник вјером у Васкрслог Господа задобија и дар светости тијела као доказ да је човјеку Христовим Васкрсењем отворена могућност пут Спасења у Христу.
У изворном историјском и вјерском значењу Светосавље је симбол и синоним православног предања. У југословенској културној политици креирања ванвјерских националних култова српског народа, у православни појам “светосавље“ учитавано је ново значење: религијски релативизам, паганизам, вјерски и културни синкретизам.
Југословенско “светосавље“ представља симбиозу политичког национализма, религијског релативизма, новопаганизма и комунистичког космополитизма, што је приказано као српска вјера и варијанта “православља“. Посебан програм преиначења православног појма Светосавља је учитавање “новопаганских“ начела, што је био програм комунистичке културне политике, спровођен у Совјетском Савезу и Социјалистичкој Југославији у програмском прогону православног предања и увођења назора “природних“ религија.
Злонамјерне и незлонамјерне, званичне и незваничне, идеолошке и интуитивне интепретације историје Цркве и српског народа, наших стручних и нестручних интепретатора, формирале су представе о Православљу и Светосављу као о два “духовна“ правца: о православљу као империјалном грчко-јеврејском наметнутом наслеђу, и светосављу као српској варијанти православља, духовно дограђеној националним начелима, обичајима и историјским “истинама“. Многи Срби, школовани у школском систему комунизма и посткомунизма, пишу о “православљу“ и “светосављу“ као о два правца српског религијског развоја, два хронолошки и вриједносно одвојена пута и појма.
Дефиниција “светосавља“ као православља „српског стила“ није схваћена као стил српске иконографије и архитектуре у православном канону или као средњовјековна редакција црквеног словенског језика, него као српско схватање православља, нова интепретација православља, уношење “српског“ садржаја у православље.
Преиначени појам Светосавља је изражен и у идеолошки измишљеној “изјави“ Светог Саве о вјерској и геополитичкој “несврстаности“ српског повјесног простора и православног народа у односу према Истоку и Западу, која је приписана православном средњовјековном светитељу у профаној вјерској литератури из југословенског периода – да су Срби и Балкан „Исток запада и Запад истока“. Социјалистичка Југославија је, као предводник покрета “несврстаних“ народа “трећег свијета“ у односу на СССР, креирала култ вјерски и политички “несврстаног“ светитеља “несврстаног“ српског народа.
Реченицу религијског релативизма, политички приписану Светом Сави, југословенски и атеистички васпитани Срби до данас декламују као духовну и државну догматску доктрину, као завјетно вјерско и геополитичко евроатлантско опредјељење српског народа. У државном програму политичке неутралности Србије према Истоку и Западу, политичари садашње и претходне власти, користе измишљену изјаву Светога Саве у промоцији религиског релативизма и евроатлантског екуменизма ради религијских, а не само политичких евроатлантских интеграција.