Sretenjski ustav, masoni i slobode građana Srbije
Na sredini omanje zaravni u gustoj hrastovoj šumi buktala je velika vatra oko koje je stajalo četrdesetak ćutljivih i namrštenih muškaraca. Većina njih se već lično poznavala, najviše iz zajedničkih poslova koje su imali, trgovine svinjama i drugim poljoprivrednim proizvodima. Zimsko jutro je bilo hladno tog 2. februara 1804. godine u Marićevića jaruzi, u neposrednoj blizini naselja Orašac, u oblasti Šumadije, kada su se na crkveni praznik Sretenje sreli najuticajniji i najbogatiji ljudi svog vremena, da donesu neke važne odluke.
U krugu oko vatre su stajali oni čija će imena ostati zapamćena do danas, ali i neki koje je kasnija istorija potpuno zatamnila i zaboravila. Tu je bio lokalni sveštenik Atanasije Antonijević, trgovac Teodosije Marićević na čijem posedu se sve odvijalo, već čuveni Hajduk Veljko Petrović, knez Marko Savić, desetak „viđenijih“ ličnosti iz obližnje Topole, deo „hajduka“ iz okoline, i ispred svih trojica najautoritativnijih u toj grupi: Karađorđe Petrović, Vule Ilić Kolarac i Stanoje Glavaš.
Revolucija ili ustanak, u svakom slučaju, crkveni praznik Sretenje, koji je u nedostatku pouzdanog dnevnog kalendara (kakvog u to vreme nije bilo u upotrebi u zaostaloj ruralnoj Srbiji pod Otomanima) poslužio kao pouzdana vremenska odrednica za okupljanje i početak velike akcije, biće mnogo godina kasnije proglašen za Dan državnosti Srbije i slaviće se sve do formiranja zajedničke Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca decembra 1918. Nakon toga, biće ponovo uveden „u upotrebu“ posle demokratskih promena u zemlji, nakon okončanja epohe Slobodana Miloševića. Praznik se danas slavi ne samo kao uspomena na početak revolucije već i kao obeležavanje istorijskog trenutka u kome je Srbija, 31 godinu nakon skupa na Marićevićevom posedu, na isti dan 1835. godine u Kragujevcu dobila i svoj prvi Ustav, nazvan takođe po tom crkvenom događaju – „Sretenjski ustav“.
Tek će poneki upućeniji istoričar, kakvih nažalost u Srbiji i dalje nema mnogo, objasniti da je „ustanak“ zaista bio revolucija, i to ne nacionalna već najpre socijalna, ideološka, klasna, zasnovana na idejama koje su u to vreme već naveliko kružile tadašnjom Evropom.
Ili, kako je to jednom rekao ugledni nemački istoričar Holm Zundhausen koji se bavio temom srpske istorije – „u Srbiji nije bilo ničega što u sličnoj formi nije postojalo u drugim delovima Evrope, ili još uvek postoji, i mom razumu je potpuno strano da istoriju Srbije ili te tadašnje Srbe smatram drugačijim, posebnim“. Ali, u današnjem tumačenju, i ustanka i Ustava, kod nas preovladava isključivo nacionalni predznak i gotovo svako prisutno „tumačenje“ ta dva događaja posmatra se samo kroz krajnje nerealnu i romantizovanu prizmu nacionalnog.
Ipak, pojašnjenje Sretenjskih „dešavanja“, kao socijalno revolucionarnih i ideoloških pre nego pukih nacionalnih, suštinski je važno za razumevanje ne samo onoga što se danas slavi, pojednostavljeno prikazanog kao „borba za slobodu“. Jer, Srbi XIX veka nisu se latili oružja i Ustava samo da bi dobili slobodu od stranih okupatora. U srži obe stvari bilo je, kako nam još uvek ne objašnjava dovoljno jasno domaća istoriografija, pitanje opštih sloboda, ustvari. Ljudskih sloboda od ekonomske zavisnosti, od materijalnog robovanja, slobodne misli i reči, kretanja, ukratko, svega onoga što se danas nalazi u temeljima građanskog društva. Onog poretka kakav je čovečanstvo uspelo da izbori za sebe nakon vekova uporne i nimalo lake borbe gde pitanje slobode neće definisati isključivo strani okupator i nacionalno osećanje već svaki faktor koji je ljudima ograničavao ona prava koja se danas tako uzimaju „zdravo za gotovo“ u savremenoj civilizaciji. A taj faktor nije uvek bio samo stranac i samo okupator već mnogo češće domaći akter: „velikaš“, knez, feudalac, plemić, zemljoposednik.
Ideja o tome da ljudi moraju da budu slobodni i nezavisni od zemljoposednika, da treba da se pitaju i zajedno odlučuju o mnogim stvarima, kao i da u zajednici veću važnost moraju da imaju oni koji su do novca došli znanjem i radom umesto naslednog običaja plemstva u to vreme već je doživela svoju premijeru revolucijom u Francuskoj krajem XVIII veka. Antimonarhistička, antiplemićka, francuska revolucija je jasno pokazala da je nemoguće zadržati staro stanje i da novi modeli uređenja moraju da se uvedu.
Oba lidera srpskih ustanaka, Prvog i Drugog, Karađorđe i Miloš Obrenović bili su veliki i iskreni zagovornici tih ideja. Pokret saradnje na
osnovama novih sloboda i građanskih vrednosti zahvatio je čitav Balkan neposredno nakon revolucije u Francuskoj, a jedan od najvažnijih učesnika u slobodarskom povezivanju i definisanju novih uslova društvenih odnosa bio je Grk Riga od Fere. Pogubljen u Beogradu od Otomana nakon neuspelog putovanja u Italiju, kao veoma opasni zagovornik ideje koja uništava feudalni i religijski karakter imperija, imao je pre smrti vremena da svoje misli proširi trgovačkim kanalima i do Karađorđa u Srbiji. Vesnik novog doba, Riga od Fere uspeo je da u strahu i mržnji ujedini dva neprijateljska carstva, Austrougarsko i Otomansko, pa su ga podanici jednog uhapsili, a drugog zadavili u kalemegdanskoj kuli „Nebojša“, ali i da učvrsti neke od najvećih srpskih trgovaca u uverenju da postoje novi obrasci državnog uređenja.Knez Miloš Obrenović će tri meseca kasnije, takođe na crkveni praznik Đurđevdan, 5. maja 1835. godine javno objaviti da u Srbiji prestaju sve feudalne obaveze i nameti. Ta izjava predstavlja onu prekretnicu za koju se smatra da se njome u potpunosti završava „srpska revolucija“.
„Ne treba zaboraviti da su ljudi koji su spolja dolazili i nastanjivali se u Srbiji, predlagali da se ponovo uspostavi feudalizam. Recimo, Vuk Karadžić je molio da mu se da u feud njegovo rodno selo Tršić. Međutim, Miloš je konačno presudio da se ukine feudalizam. Zbog toga je došlo do velikog talasa naseljavanja i porasta broja stanovnika. Srbija je tada bila simbol slobode, jer je za seljaka sloboda značila da ima svoju zemlju“, rekao je Antić.
Takođe, nova zastava Srbije koju je Miloš Obrenović tog dana predstavio u Kragujevcu takođe je bila direktno inspirisana bojama i zastavom francuske građansko-masonske revolucije: crveno-belo-plava. Tadašnji otomanski sultan Mahmud II shvatio je značaj i simboliku ovakve zastave i naredio je najpre Milošu Obrenoviću da je ukloni, a zatim je i doneo svoj predlog srpske zastave da se istakne u ovoj još uvek otomanskoj provinciji.
Izvor: Vice