Lex specialis решење за црногорски ћорсокак
Пише : Предраг Савић, адвокат и писац
Кризе проузроковане правним или другим препрекама да легални и легиитмни победници на изборима преузму власт могу се решити по принципу lex specialis законских решења. Поред предложених амандама на Закон лококалној самоуправи погодичку изборну кризу могуће је решити и Изменама и допунама Закона о Уставном суду Црне Горе, које би омугућиле да изборним -жалбама одлучује веће од троје судија Уставног суда!
Нама најпознатији случај доношења lex specialis закона поводом изборних резултата је онај из 1997. године у Србији. Тада је у другом кругу локалних избора у Србији 19996. године, коалиција опозиционих партија „ Заједно“ победила у највећем броју великих градова, укључујући Београд, Ниш, Нови Сад и Крагујевац. То је била прва победа опозиције од увођења вишестраначког политичког система 1990.
Покушај власти да фалсификује изборне резултате изазвао је тромесечне масовне грађанске и студентске протесте, после чега је донет специјални закон. Усвајање тог специјалног закона, тражио је лично Слободан Милошевић! Закон ступио је на снагу у фебруару 1997. године. Тим законом призната је победа опозиције на локалним изборима у Београду и другим градовима на основу налаза мисије ОЕБС-а на челу са Фелипеом Гонзалесом.
У Подгорици је, данас нешто једноставнија ситуација. Нико не осопорава изборне резултате, али због недоречених законских решења и нефункционалности Уставног суда, немогуће је проигласити коначне резултате!
Све се решава именама и допунама Закона о уставном суду , тачније једне једиине одредбе из члана 39. став 1 која гласи:
„Уставни суд одлучује о питањима из своје надлежности на сједници свих судија (у даљем тексту: сједница Уставног суда), као и на сједници вијећа састављеног од троје судија (у даљем тексту: вијеће) кад, у складу са Уставом, одлучује о уставној жалби“.
Та одредба би се допонула на начин што би се иза речи уставна жалба, додале речи „ као и у случајевима када је изјављена жалба Уставном суду Црне Горе против рјешења Државне изборне комисије поводом избора од 14. октобра 2022. године, а по основу члана 110. став 2. Закона о избору одборника и посланика“. Закон о изменама и допуна Закона о Уставном суду Црне Горе морао би да се усвоји по хитном поступку!
Наравно, преложена измена може да се усвоји и без стриктног помињања 24. октобра 2022. године, али мислим да је битно прво решити актелни и акутни проблем са подгоричким изборима, и да је потом , преко неопходно изабрати још четворо судија Уставног суда!
Допунама поменуте одредбе строврила би се могућност да Вијеће од троје судија Уставног суда одлучује о такозваним изборним жалбама. Подсећамо и да Европски суд за људска права у Старзбуру често доноси одлуке у трочлоном већу (судијском одбору), с тим да представке (тужбе) може да одбаци и судија појединац, што догађа у 90 одсто предмета.
О изборним жалбама у упоредном праву, најћешће одлучују трочлана судска већа и то при управним судовима. То је углавном случај у балканским земљама и њиховом окружењу! Зато би приликом будуће реформе изборног законодавста у Црној Гори поводом одлучивања о изборним жалбама требало установити судску заштиту пред Управним судом Црне Горе (који у овом тренутку има 15 судија), а не пред Уставним судом.
Предложене амандманске измене Закона о локалној самоуправи, могу представљати легално решење, али мишљења сам да је установљавање могућности да Уставни суд о изборним жалбама одлучује у трочланом судском већу, представља делотворније решење.