Мост који је помирио Швеђане и Данце

Швеђани и Данци кроз историју нису се мазили и пазили али то им није сметало да изграде по много чему јединствену саобраћакјницу у свету, невероватну по лепоти, право ремек дело, архитектонско и градитељско чудо. Ересундски мост или Ересундска веза је комбиновани мост-тунел на Ересундском мореузу који већ 22 године повезује градове Копенхаген у Данској и Малме у Шведској и за то време постао симбол две државе и туристичка атракција.

Оваj мост намењен је за друмски (четири траке) и железнички саобраћај (два колосека) и најдужи је комбиновани мост-тунел такве врсте у Европи и најдужи мост на свету који прелази државну границу. Преко овог моста дневно пређе преко 19.000 аутомобила.

На фотографији снимљеној из сателита јасно се види део где нам се чини да се мост завршава усред мора! Међутим, ово је само део где почиње подводни тунел на вештачком острву Пеберхолм.

Идеја о друмском повезивању Шведске и Данске је постојала већ дуго пре него што је пројектовање моста започето. Концепт моста преко Ересунда је први пут формално предложио конзорцијум инжењерских фирми 1936. године, који је предложио изградњу националне мреже аутопутева у Данској. Идеја је била одбачена током Другог светског а поново постала актуелна крајем прошлог века.

Слика може припадати 1 особа и путИзградња моста почела је 1995, последњи део је уграђен 14. августа 1999. а мост је службено отворен 1. јула 2000. Цена изградње целокупне конструкције је износила око 4,15 млрд. евра. Очекује се да ће мост исплатити цену своје конструкције 2035. године јер, због скупе мостарине не остварује се очекивани интензитет саобраћаја.

Мостовни део је укупне дужине 7.845 m што је отприлике половина удаљености данског и шведског копна. Маса мостовног дела износи 82.000 метричких тона. Највиши стуб моста висок је 204 метра. Железнички колосеци се налазе испод друмских трака. Пловидбена висина моста је 57 метара, али највећи део водног саобраћаја се одвија преко Ересундских врата која се налазе изнад тунела.

На пола пута између два копна налази се вештачко острво које се на шведском назива Пепархолм, а на данском Пеберхолм што значи Биберно острво и чини допуну (са данским смислом за хумор) природном острву Салтхолм (Слано острво) које се налази северно од њега. Острво означава крај конструкције мостовног дела и почетак тунелског дела. Острво је дуго око 4 километра, са просечном ширином од 500 метара, а службено припада Данској. Острво је ненасељено и на њему се налази природни резерват.

Веза између вештачког острва и најближег данског копна је Дрогденски тунел, дуг 4.050 метара од чега се 3.510 налази испод мора. Разлог за изградњу тунела уместо наставка постојеће мостовне конструкције била је превелика близина ародромa Каструп у Копенхагену.

Многе интересантне чињенице повезане су са изградњом моста Ересунд. Током његове изградње дошло је до два велика инцидента. Под морем, током копања тунела пронађено је 16 бомби неексплодираних од Другог светског рата, а у једном тренутку откривено је да се снажно искривио један сегмент тунела. Упркос свим тешкоћама, мост је завршен 3 месеца раније од планираног.

Забележио: Предраг Т. Савић, адвокат и поисац

Поглед на мост и вештачко острво из авиона, са данске стране

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *