Novi električni Fiat praviće se u Srbiji

Kompanija Stellantis, u čijem vlasništvu je i italijanski Fiat, najavila je da će u kragujevačkoj fabrici u Srbiji instalirati novu platformu za električna vozila čija bi proizvodnja otpočela sredinom 2024. godine.

Kako je saopšteno, Srbija će igrati ključnu ulogu u strateškom planu „Stellantis Dare Forward 2030“, koji je zansovan na elektrifikaciji proizvodne game vozila svih brendova koji posluju u okviru toga auto-giganta, uključujući i Fiat. U tom cilju, najsavremenija platforma namenjena za električna vozila biće instalirana u fabrici u Kragujevcu, gde će se od sredine 2024. godine proizvoditi kompaktni električni automobili.

Stellantis poziva Republiku Srbiju i druge zainteresovane strane da usvoje „pobednički duh“ i prilike koje pruža strateški plan „Dare Forward 2030“. To će pomoći kompaniji u nameri da do kraja ove decenije potpuno pređe na proizvodnjuu baterijskih električnih putničkih vozila (BEV) u Evropi, kao i da dostigne nultu emisiju štetnih gasova do 2038. godine.

Ova najava takođe potvrđuje da će Srbija i njena fabrika u Kragujevcu (u kojoj Republika Srbija ima vlasnički udeo od 33%) igrati ključnu ulogu u strateškom planu „Dare Forward 2030“ kompanije Stellantis.

Izvršni direktor Stellantisa, Karlos Tavareš je to saopštio tokom sastanka sa predsednikom Aleksandrom Vučićem u zgradi Generalnog sekretarijata predsednika Republike u Beogradu.

Fiat Centoventi - koncept na kome će biti zasnovan novi model iz Kragujevca (Foto: Fiat)Novi kompaktni automobil na struju, koji tek treba da bude imenovan, proizvodiće se u kragujevačkoj fabrici, umesto dosadašnjeg modela Fiat 500L koji se trenutno sklapa u pogonima Fiata u Šumadiji. Fabrika takođe može da bude konfigurisana tako da podrži potencijalne dodatne količine eventualnog drugog modela, na osnovu kontinuiranog unapređenja performansi.

„Ova nova platforma namenjena je za električna vozila iz A, B i C segmenta i nudi efikasna i čista rešenja za gradsku mobilnost naših brendova“, rekao je Karlos Tavareš.

Stellantis je svoju sveobuhvatnu strategiju za elektrifikaciju (koja podrazumeva lansiranje brojnih novih električnih modela u okviru svih 14 auto-brendova kompanije) predstavio tokom događaja „EV Day“.

Na krilima predviđenih investicija od više od 30 milijardi evra do 2025. godine, ova strategija uključuje razvoj četiri platforme za električna vozila: STLA Small, Medium, Large i Frame koje su uparene sa porodicom od tri električna pogonska modula i standardizovanim baterijama sa sposobnošću brzog punjenja, vodećom u klasi. Kompanija je na putu da ispuni ciljeve na oba fronta po pitanju učinka i rokova.

„Zajedno sa zainteresovanim stranama iz Srbije, građanima ćemo ponuditi slobodu kretanja i borbu protiv globalnog zagrevanja putem čistih, bezbednih i pristupačnih rešenja. Ovo zahteva pristup od 360°, od cene energije do podsticaja koji podržavaju zaokret tržišta ka električnim vozilima. Kombinacija tih aktivnosti će staviti Srbiju i Evropu u čvrstu poziciju u pogledu energetske tranzicije ka pristupačnoj i održivoj mobilnosti“, kazao je Tavareš.

„Potpisivanjem današnjeg ugovora, Srbija će imati ključnu ulogu u realizaciji strateškog plana Dare Forward 2030 kompanije Stelantis – jednog od vodećih svetskih proizvodjača automobila. Odluka ovog giganta u automobilskoj industriji da modernizuje i unapredi postojeći proizvodni pogon u Kragujevcu, pruža nam mogućnost da postanemo vodeći proizvođač električnih automobila i na taj način umnogome promenimo sliku Srbije“, izjavio je Predsednik Srbije, Aleksandar Vučić.

U medijima se uveliko spekuliše o tome koji automobil će zameniti odlazeći Fiat 500L u kragujevačkoj fabrici.

Fiat Centoventi - koncept na kome će biti zasnovan novi model iz Kragujevca (Foto: Fiat)Očekuje se da bi to mogla da bude Panda sledeće generacije koja će imati pogon na struju, a biće zasnovana na konceptu Fiat Centoventi iz 2019. godine.

Kako se najavljuje, nova, četvrta generacija Pande imaće električni pogon (moguća je i hibridna verzija), a u ponudi (na osnovu cene) će se pozicionirati ispod električnog Fiata 500e.

Fiat za sada ne otkriva tehničke detalje, a poređenja radi podsećamo da 500e čuva energiju u litijum-jonskoj bateriji kapaciteta 42 kWh. Automobil dobija pogon od elektromotora snage 120 KS (88 kW), koji omogućava ubrzanje iz mesta do stotke za 9 sekundi, dok 0-50 km/h stiže za samo 3,1 s.

Fiat 500e sa punom baterijom može da pređe do 320 km, mereno prema WLTP ciklusu. Na brzom punjaču od 85 kW baterija se do 80% kapaciteta dopunjava za 35 minuta, dok za samo 5 minuta može da se dođe do dovoljno rezerve električne energije da se pređe 50 kilometara.

Što se tiče električnog modela koji će se praviti u Srbiji od 2024. godine, on će svakako biti većih dimenzija od današnje Pande i trebalo bi da bude u klasi električnih potkompaktnih modela Stellantis grupe kao što su Peugeot e-208 i Opel Corsa-e.

Samim tim što u okviru grupacije posluje veli broj brendova, moguće je da će se pored Fiatovog modela u Kragujevcu u nekom trenutku sklapati i sestrinski električni automobili neke od pomenutih marki (Peugeot, Opel, Citroen…), što bi bila odlična vest za perspektivu fabrike u Kragujevcu jer bi onda radila punim kapacitetom.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *