Литургија помирења српске и македонске цркве

Патријарх српски Порфирије и архиепископ охридски и македонски Стефан служили су у Храму Светог Саве у Београду литургију помирења којом се успоставља литургијско и канонско општење две сестринске цркве, а у складу с одлуком Сабора Српска православне цркве који је за македонску цркву прихватио статус најшире могуће аутономије, чиме се ставља тачка на спор дуг више од пола века.

Патријар Спске православне цркве (СПЦ) Порфирије рекао је на литургији помирења са македонском црквом да је после 55 година зацељена дубока и болна рана раскола и да је ово велики дан и чудо Божије.

„Радујмо се и веселимо се, радујмо се браћо и сестре јер се данас радује пуноћа цркве, небо и земља, сви свети се радују, светитељ Сава и сви који су засађени у његовом корену“, рекао је Порфирије у Храму Светог Саве.

Istorijska liturgija pomirenja u Hramu Svetog Save: Okupio se veliki broj vernika - Telegraf.tv

Патријарх је истакао да је раскол са браћом из Северне Македоније трајао 55 година и да је СПЦ чекала сваки дан да се та болна рана зацели.

„Не постоји ништа што можемо сами исцелити, не може само нашим моћима, сада је рана исцељено и то је чудо Божије и дар Божији. Када трпимо, то може бити израз промисли Божија, најчешће је последица нашег избора и погрешних корака, а рана онда бива опет као педагошка могућност, а ми смо је искористили и разумели да је рана нанета нашим поступањем и зато се обратили молитвама Богу и Светом Сави“, истакао је Порфирије.

Патријарх Порфирије дочекао је у среду у Београду архиепископа Стефана и три митрополита македонске цркве и пожелео им добродошлицу.

„Како звоне звона Светосавског храма, тако и наша срца бију од радости због овог благословеног дана. Добродошли драга браћо! Добродошао брате архиепископе Стефане и владике. Добродошли у заједницу љубави, ви и сав Ваш богољубиви народ. Браћа смо и само браћа“, написао је Порфирије на Инстаграму.

Архиепископ Стефан: Канонско јединство са СПЦ

Архиепископ охридски и македонски Стефан рекао је, у Храму Светог Саве на литургији помирења, да је данас успостављено канонско јединство са СПЦ и да се нада да ће Сабор СПЦ до краја свог заседања донети и одлуку о аутокефалности Македонске православне цркве – Охридске архиепископије.

Jovan Janjić: Ko uzima svetinje, uzima i našu dušu | Novosti.rs
Јањић: Окончан раскол који је трајао 55 година Верски аналитичар Јован Јањић каже за РТС да је литургијом помирења формално и фактички окончан раскол који је трајао 55 година. „Од данас Српска православна црква и аутономна Македонска православна црква јесу у канонском односно литургијском јединству. То значи да је верни православни народ у Северној Македонији добио своју канонску цркву преко које ступа у канонско и литургијско јединство са свим другим православним народима и црквама у свету“, објашњава Јањић. Истиче да је трагична чињеница била да је Северна Македонија 55 година била изопштена из православног света. Наглашава да је за основу договора узет споразум који је постигнут 1959. године, када је Македонској православној цркви дата најшира аутономија, што је потврђено и Нишким споразумом 2002. године. „Македонска православна црква ће сама одредити своје име, имаће најширу аутономију, сама ће организовати црквени живот, сама бирати епископе и свештенство и организовати црквени живот на свом подручју. Остаје та једина веза са Српском православном цркцом преко патријарха. Архиепископ из Скопља је дужан да у својим богослужењима на првом месту помиње српског патријарха и то је једина веза. Тако је било регулисано и 1959. и 2002. и хвала богу да се схватило да је то нужно и да је једини прави пут да се успостави канонско јединство“, објашњава Јањић.

Захвалио је СПЦ за даровану љубав и обнову македонске цркве.

„Заблагодаримо на неизмерној радости, дошло је време да се заврши страдање за православни македонски народ и Македонску православну цкрву – Охридску архиепископију“, рекао је архиепископ.

Истакао је да је постигнуто канонско општење две сестринске цркве и да је Сабор СПЦ донео одлуку о томе, неколико дана након одлуке Васељенске патријашије.

„Путем јединства са свима за коначно решавање свог статуса и аутокефалности, још данас смо доживели пуну радост и још од вас, ваша светости Порфирије, да доживимо, да вишедеценијску тугу претворите у радост“, рекао је Стефан.

Рекао је да ће македонска црква продужити пут који води за мир и коначно решавање аутокефалности те цркве.

Поручио је да верује да ће јединство СПЦ и македонске цркве трајати много година и да је потврда добре воље управо данашња заједничка литургија.

„Овим данашњим чином је потврђена љубав две сестринске цркве“, навео је архиепископ.

Васељенска патријаршија признала МПЦ

Васељенска патријаршија је 9. маја признала канонску природу Македонске православне цркве – Охридске архиепископије, што је, после 55 година, дало могућност македонском свештенству да има заједничка богослужења са другим православним црквама.

Ова одлука не значи томос о аутокефалности којим се званично регулише међународно име и статус цркве, већ је „израз очинске љубави и бриге Васељенске патријаршије“ и најава да МПЦ више није у расколу са целим православним светом и да њени свештеници могу да саслужују са свештеницима из других православних цркава, саопштила је МПЦ.

Počela liturgija pomirenja, posle 55 godina zajedno SPC i MPC - Telegraf.tv

Сабор СПЦ, који је у пролећном заседању од понедељка, саопштио је 16. маја да прихвата за македонску цркву статус најшире могуће аутономије, односно пуне унутрашње самосталности, који јој је додељен још 1959. године.

„Са благодарношћу Господу и са радошћу Сабор поздравља прихватање општепризнатог канонског статуса, а то је статус најшире могуће аутономије, односно пуне унутрашње самосталности, додељен још 1959. године. Пошто су овим уклоњени разлози за прекид богослужбеног и канонског општења, изазвани једностраним проглашењем аутокефалности 1967. године, васпоставља се пуно литургијско и канонско општење“, саопштио је Сабор СПЦ.

Сабор СПЦ је навео да ће се у дијалогу о њиховом будућем и евентуално коначном канонском статусу СПЦ руководити искључиво еклисиолошко-канонским и црквено-пастирским начелима, мерилима и нормама.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *