Kako smo napravili srpski buking?

Za 20 godina rada uspeli su da obiđu uživo i da predstave više hiljada smeštajnih objekata iz cele Srbije, a svakog dana inspiraciju za odmor preko sajta Selo.rs, koji vode, traži oko 3.000 potencijalnih gostiju.

Na godišnjem nivou to je oko milion ljudi koji putem ove popularne platforme, koju sve češće nazivaju srpskim bukingom, žele da se odmore u prirodi i u selu, kako u tradicionalnom smeštaju, tako i u novim vrstama objekata i turizma koji su uveliko stigli u Srbiju: glampingu i A frame kućama.

Priča je započeta pre 20 godina kada su Vladimir Ivanović (53) i Gordana Blagojević (45) rešili da postave na internet nekoliko ponuda registrovanih domaćinstava iz opštine Ljig, mesta u kojem i danas žive i rade. Te 2002. godine u Srbiji nije bilo nijedne internet stranice o domaćem seoskom turizmu, pa je ideja o Selo.rs zaista bila inovativna.

Gordana je administrator prezentacije još od prve verzije sajta, dok je Vladimir te 2002. godine inicirao celu priču, okupivši seoske domaćine i ekipu turizmologa, dizajnera i programera sa idejom da se seoska turistička ponuda približi što širem tržištu.

Vladimir je osnivač udruženja Seoski turizam Srbije i od 2004. godine direktor Turističke organizacije opštine Ljig. Po obrazovanju je ekonomista i inženjer elektronskog poslovanja, a takođe je predstavnik Srbije u Evropskoj federaciji za seoski turizam EUROGITES.

Vremenom su širili tim, radili projekte i učestvovali na brojnim radionicama, seminarima i konkursima širom Evrope i sveta, a 2014. priključuje im se turizmolog i marketing menadžer Miloš Gajić (36).

On se posle završenog fakulteta i desetogodišnjeg života u Novom Sadu, vraća u rodno Valjevo sa idejom da oživi ideju o razvoju domaćeg turizma na internetu. U timu sajta Selo.rs zadužen je za organizaciju marketing kampanja i optimizaciju sajta u domenu korisničkog iskustva.

„U vreme kad smo počinjali svi tadašnji mediji pisali su o tome kako jedna mala opština u zapadnoj Šumadiji nudi domaćinski odmor na selu. Tako smo dobili zavidnu promociju i publicitet“, seća se Vladimir.

Ubrzo nakon toga INternet Club i Turistička organizacija opštine Ljig, u kojoj je sve i počelo, pozivaju desetak domaćina koji se bave turizmom i tako nastaje udruženje Seoski turizam Srbije.

„Nekoliko godina kasnije na sajtu već imamo 50 seoskih domaćinstava, a broj pružalaca usluga povećava se svake godine. Ljudi počinju da nas zovu sa idejom da ih predstavimo na sajtu, a sa tom ekspanzijom povećava se i ukupan broj dolazaka i noćenja u selima, odnosno broj posetilaca naše platforme koji ih preko nas rezervišu“, objašnjava Gordana.

 

 

U razgovoru sa ovom vrednom ekipom saznajem da se dosta traže noćenja u vajatima i u brvnarama, kao i iznajmljivanje vikendica i boravak u etno-selima.

Novitet je da postoji rast trenda smeštaja koji poštuju ekološke principe: bez hemije i kozmetike koja zagađuje sredinu, sa objektima koji se grade od prirodnih materijala i uz korišćenje održivih izvora energije.

„Odmor ispunjen sadržajima i aktivnostima, odnosno iskustveni turizam, zatim organska hrana sa sela i specifični objekti po lokaciji i izgledu glavne su prednosti sa kojima treba računati kada govorimo o perspektivi sela“, otkrivaju.

„Domaći turizam je od 2020. godine sve popularniji. Ljudi organizuju kraće odmore i provode vikende van gradova u kojima žive, a ima sve više onih koji odlučuju da letuju i zimuju u Srbiji. Vaučeri ministarstva takođe su značajno doprineli popularizaciji odmora u zemlji“, saglasni su Vladimir, Gordana i Miloš.

Kako kažu sagovornici Priča sa dušom najčešći posetioci su porodice ili mladi parovi, što imponuje vlasnicima jer je reč o platežno sposobnoj klijenteli.

Turisti koji vole prirodu Srbije i njena sela uglavnom dolaze iz Beograda i Novog Sada, a nakon toga sledeći na spisku gradova su Niš, Kragujevac, Kraljevo i vojvođanski gradovi.

„Proces rezervacije preko nas je jednostavan i stalno ga unapređujemo kako bi bio što razumljiviji. Dovoljno je da otvorite nalog, a nakon toga da birate smeštaje i termine u kalendaru. Posle potvrde dolazite u direktan kontakt sa vlasnikom smeštaja i dalje se dogovarate“, pojasnila nam je Gordana, koja uređuje bazu domaćinstava.

Na pitanje da li su od samog početka verovali u uspeh ovog sajta i šta danas misle o ideji koju su plasirali pre dve decenije – da se ponuda sa sela predstavi onlajn, odgovaraju da je zamisao stigla u pravo vreme i da ništa nije bilo prerano.

„Činjenica je da je početkom dvehiljaditih u Srbiji bilo znatno manje korisnika interneta i 20 puta manje registrovanih domaćinstava nego danas, ali je kod svih izuzetno vidljiv porast broja noćenja. U sela su malo po malo počeli da dolaze oni koji znaju šta žele od svog odmora i ljudi koji su dosta putovali i videli svet, a od njih su domaćini mnogo naučili i na taj način unapredili svoju ponudu“, kažu sagovornici PSD.

Prema rečima osnivača ovog popularnog sajta, selo je u turističkom smislu vremenom postalo širi pojam u odnosu na ono na šta smo navikli.

Saglasni su da se danas u tom pogledu govori o različitim prirodnim celinama na planinama, rekama, jezerima, odnosno područjima ruralnih obrisa, kao i da moderan turista očekuje da vlasnici smeštaja prate trendove i njegove potrebe.

Svih 2.000 smeštaja u prirodi i u selu sa sajta Selo.rs pronađite ovde.

Tekst: Nenad Blagojević – Priče sa dušom; Fotografije: Selo.rs i Priče sa dušom

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *