Dolazi vreme opasnih turbulencija na letovima

Sedam osoba je povređeno zbog jakih turbulencija na „Lufthanzinom“ letu na relaciji Ostin – Frankfurt, javljaju američki mediji. Kаko se navodi, avion je morao prinudno da sleti na aerodrom Duls u predgrađu WVašingtona, u 21:12 po lokalnom vremenu. Iz „Lufhanze“ se još uvek nisu oglasili. Mediji navode da su povređene osobe sa tog leta prebačene u bolnicu.

Međutim, iako su turbulencije na letovima, pogotovo onim prekookeanskim nešto što uopšte nije neuobičajeno, zabrinjava prognoza stručnjaka da će te turbulencije postati još opasnije zbog klimatskih promena.

„Sproveli smo neke kompjuterske simulacije i otkrili da bi se ozbiljne turbulencije mogle udvostručiti ili utrostručiti u nadolazećim decenijama“, rekao je svojevremeno Pol Vilijams sa Univerziteta „Reding“ u Velikoj Britaniji.

Takođe, postoji i skala kojom se mere jačine turbulencija. Tako postoje lagane turbulencije, kada se i dalje može posluživati hrana i moguće je kretanje u kabini za putnike. Kod one umerene zatežu se bezbednosni pojasevi, pomera se sve što nije pričvršćeno, a avionsko osoblje obično dobija uputstva da zauzmu svoja sedišta.

Najgora je jaka turbulencija, koja je u tom trenutku jača od gravitacije pa putnika prikuje za sedište, a ako niste vezani bacaće vas po kabini aviona. Takva tutbulencija zna da prouzrokuje ozbiljne povrede, poput preloma kostiju, objasnio je Vilijams.

Da li će biti bezbedno da se leti?

U studiji koja je objavljena u časopisu „Nejčr“, naučnici su su predstavili otkriće statistički značajnog povećanja okomitog spuštanja vetra iznad severnog Atlantskog okeana, na visinama kojima lete avioni.

Naveli su da uočene promene mogu značajno da utiču na avio-saobraććaj jer tom rutom u proseku prođe oko 3.000 letova dnevno. Te promene uzrokovane su, kako tvrde, klimatskim promenama.

Kako je objašnjeno – što je veći temperaturni kontrast između ekvatora i polova, to će od zapada prema istoku preko severnog Atlantika duvati jača mlazna struja, usmeravajući i pojačavajući olujne sisteme, a takođe je utvrđeno da na većim nadmorskim visinama, uključujući niži deo stratosfere iznad polova, dolazi do pada temperatura zbog klimatskih promena.

S druge strane, gornja troposfera iznad ekvatora ima sve veće prosečne temperature. To znači da se na tim visinama povećava temperaturni kontrast. Niže u troposferi događa se suprotno – temperaturne promene slabe temperaturni gradijent i očekuje se da će usporiti mlazno strujanje.

Većina studija pokazuje da, kada se ta dva trenda „saberu“, dolazi do malih pomaka u brzinama struja.

Sad, logično je da se postavlja pitanje da li će letenje avionima postati nebezbedno? Vilijams kaže da ne treba toliko paničiti jer „avioni neće početi odjednom da se ruše, jer su napravljeni prema vrlo detaljnim specifikacijama i mogu da izdrže najgore turbulencije“.

„Međutim, povećaće se prosečno trajanje turbulencija. Tipično na transatlantskom letu možete da se očekuje ​​10 minuta turbulencije. Mislim da bi se za nekoliko decenija to moglo povećati na 20 minuta ili pola sata. Puno će se češće uključivati znak za vezivanje bezbednosnih pojaseva“, dodao je on.

Putnici koji su vezani tokom celog leta imaju najmanji rizik od povreda. Međutim, tako nešto sebi ne može da priuštiti osoblje aviona pa tako stjuarti i stjuardese bivaju povređeni i to čini oko 80 odsto svih povreda tokom turbulencija u avionima.

To potvrđuje i stjuardesa Sara Nelson koja je ranije rekla za američke medije da su neke stjuardese tokom turbulencija odletele i zabile se u plafon aviona pa su pale nazad na pod, pri čemu su slomile udove. „Neke su izgubile nožne prste ili zadobile takve povrede zbog kojih više nisu mogle da rade“, navela je ona.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *