Nagrade za najbolje etnobrendove u Srbiji

Piše: Dragoljub Delić

U Beogradu su dodeljene nagrade „Etnobrend godine“ za najbolje robne i korporativne brendove u Srbiji u 2023 godini. Organizatori ove tradicionalne nagrade, koja se dodeljuje peti put, su manifestacija Etnobrend godine i Zadružni savez Srbije.

Na veoma posećenoj svečanosti u Zadružnom savetu Srbije, nagradu „Etnobrend godine“ dobilo je 14 zadruga, poljoprivrednih gazdinstava i malih proizvodjača, a dodeljeno je i nekoliko zahvalnica.

На слици може бити: 3 особе, дирндл сукња и текстPredsednik Zadružnog saveza Srbije Nikola Mihajlović istakao je da  je osnovni cilj ove nagrade da promoviše visokokvalitetne zadružne proizvode kao i one iz poljoprivrednih gazdinstava.

-Glavna poruka jeste da proizvodjači treba da se udružuju u zadruge i tako lakše i efikasnije prodaju svoje proizvode i izvoze. On je istakao da je znanje najvažniji faktor u straranju kvalitetnih proizvoda i naveo primer Instituta za poljoprivredu iz Smederevske Palanke koji primenjuje najsavremenije tehnologije u stvaranju domaćih sorti u povrtartvu i voćarstvu – rekao je Mihajlović..

Drago Delić, autor i urednik „Etnobrenda godine“ naglasio je da se medju dobitnicima nagarada nalaze i proizvodi vrhunskog kvaliteta, poznati i van granica naše zemlje, kao što su kulen, pršuta, specijalne vrste kobasica, proizvodi od autohtone rase „moravka“, koji se prave po starim recepturama, na prirodan način, bez aditiva i drugih hemijskih dodataka.

Posebno raduje dobar primer razvoja autohtone rase svinja „moravka“ u čačanskom kraju, gde je sve počelo, zahvaljujući Goranu Bojoviću, predsedniku istoimene zadruuge Moravka. Delić je istakao da je sada na Jelici i okoilnim selima formirano tridesetak farmi „moravke“ a u Srbiji ih ima oko 300, pa je naša zemlja na dobrom putu da se bar malo približii vremenu Miloša Obrenovića, kada je izvozila oko 200.000 grla ove autohtone rase, a seoska domaćinstva su za svoje potrebe uglavnom gajila ovu rasu, koja je po nekim svojstvima bolja i od čuvene „mangulice“. To je privuklo i interesovanje investitora iz francuske i Engleska, koji su zainteresovani za ulaganja u „moravku“.

Ivana Popović državna sekretarka u Ministarstvu poljoprivrede pohvalila je sve veću orijentaciju zadruga i malih proizvodjača da na tržište donose gotove proizvode, a ne sirovine, što su pokazali i na pratećoj izložbi, priredjenoj povodom dodele ovih nagrada.

Državni sekretar u Ministarstvu za brigu o selu Zoran Dimitrijević, zahvalio se predstavnicima zadruga i izneo podatak da je prošle godine bespovratnu pomoć dobilo 207 zadruga u iznosu oko 18 miliona evra. On je naglasio da udruživanje i povezuvanje proizvodjača pruža daleko veće mogućnosti za plasman proizvoda.

На слици може бити: 3 особе и текст

Evo kompletne liste dobitnika nagrada „Etnobrend godine“ 2023. godine:

Poljoprivredno stočarska zadruga Moravka, Kaona, Čačak

-Proizvodi od moravke

Robni brend u grpi Meso i proizvodi od mesa

 

Industrija mesa Кosanović, Sremska Mitrovica

-Kobasica Sirmijum Lukanika

Robni brend u grupu Meso i proizvodi od mesa

 

Poljoprivredno gazdinstvo Vojnović, Kuzmin

-Sremski kulen Vojnović

Robni brend u grupi Meso i proizvodi od mesa

 

Trivuk doo,  Zemun

-Pršuta Trivuk

Robni brend u grupi Meso i proizvodi od mesa

 

Poljoprivredno gazdinstvo Кajzer, Velika Moštanica

-Voćne rolnice bez šećera – „samo voće“

Robni brend u grupi Prarada voća i povrća

 

Restoran Stara Hercegovina, Beograd

-Najbolji restoran nacionalne kuhinje

Кorporativni brend u grupi Ugostiteljstvo

 

Poljoprivredna zadruga Zlatni ram 031, Dobrače, Arilje

-Med i pčelinji proizvodi

Кorporativni brend

 

Zemljoradnička zadruga Meli, Grezna, Кnjaževac

-Proizvodi od lekovitog bilja

Кorporativni brend

 

Zemljoradnička zadruga Pomona, Кladušnica, Kladovo

-Rakija od šljive

Robni brend u grupi Rakije i alkoholna pića

 

Poljoprivredno turistička zadruga Etno selo Stara Planina, Кalna, Knjaževac

-Seoski turizam i očuvanje tradicije

Кorporativni brend

 

 

PR Stepanov, Banatsko Veliko selo

-Hladno ceđena ulja

Robni brend u grupi Prerada žitarica i uljarica

 

Poljoprivredna zadruga Darovi Rtnja, Boljevac

-Rtanjski etno proizvodi

Кorporativni brend

 

Poljoprivredna zadruga Vlasina fruit, Vlasotince

-Proizvodi od šumskih plodova

Кorporativni brend

 

PG Brankica Stojanović, Babušnica

-Vurda

Robni brend u grupi mleko i mlečni proizvodi

 

Zahvalnice:

Zemljoradnička zadruga Seme Rajac, Gornji Banjani

-Negovanje tradicije u proizvodnji krompira

Turistička organizacija Beograda, Beograd

-Doprinos u promociji zadruga i etno turizma

 

Institut za povrtarstvo Smederevska Palanka

Očuvanje i stvaranje domaćih sorti povrća

Zahvalnice su dobili još, PG Ljuba Janković iz Mladenovca, Udruženje žena ŽIVICA kod Požarevca, Udruženje 321 Srbija iz Beograda, PG Aronija Marijanović i Udruženje  Militin Stojković Kličevac iz Požarevca.

Naslovna fotografija: Sa izložbenog štanda zadruge Moravka iz Kaone kod Čačka

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *