Фреске српских светиња у француској тврђави

Пре 71 годину, између 22. марта и 11. априла 1944, југословенски ратни заробљеници (углавном српски официри) учинили су чудо. Успели су да трансформишу собу затвора у Форт Фошу у Стразбуру у Француској, данас приматолошком центру, у прави православни храм. Био је то велики чин вере и патриотизма.

Поводом проширења просторија 1989. године, у овој православној капели Светог Саве посвећена је пажња сету слика суштински религиозне природе који дочаравају средњовековне манастире Србије. Околности настанка овог осликаног циклуса су прилично специфичне, јер су, како је тада обелодањено, дело српских заточеника током Другог светског рата. Пропратни текстови, ћирилицом, омогућавају прецизно датирање капеле, која је свечано 13. априла 1944. у присуству затворског хора који је водио професор Петер Бингулац, један од оснивача Београдске музичке академије. Церемонији су присуствовали и немачки пуковник и југословенски генерал из суседног логора.

Истраге које је спроводио Генерални конзулат Републике Југославије омогућиле су познавање главних стваралаца овог чудесног дела. Аутор прелиминарних скица (сачуван) је Павле Васић, (рођен у Нишу 1907), сликар, историчар уметности, сликарски критичар и професор на Академији ликовних уметности Универзитета у Београду. Извођење радова надгледао је Станислав Белозански (рођен у Београду 1900), сликар и сценограф у Народном позоришту у Београду. 

Барем колико и уметничко дело, будући да слике изведене у несигурним условима маштовито репродукују слике далеких српских манастира средњег века, капела Светог Саве може се сматрати „местом сећања” на последњи рат; сведочење вере, тежње ка слободи, мора се сачувати узимајући у обзир ове вишеструке аспекте. Прекомпоновање одређених просторија Универзитетског центра за приматологију, постављених у тврђави, омогућило је очување ових слика.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *