Balkan se udružio protiv visokih cena u marketima

Balkanske zemlje udružile su snage protiv visokih cena i širom regiona bojkotuje se kupovina robe velikih trgovačkih lanaca. Bojkot je krenuo od Hrvatske, proširio se na Srbiju, Crnu Goru, a potom i na Makedoniju.

U Hrvatskoj je počeo novi jednodnevni bojkot svih trgovina, proizvoda i usluga, koji je zbog visokih cena organizovala potrošačka platforma „Halo, inspektore“.

O velikom odzivu građana svedoče gotovo prazne prodavnice i trgovački centri u Zagrebu u koje ulaze tek poneki građani, a fotografije praznih trgovina širom zemlje od jutra objavljuju hrvatski portali i platforma „Halo, inspektore“ na društvenim mrežama.

Građani su pozvani na opšti bojkot i trgovina i usluga. Iz potrošačke platforme „Halo, inspektore“ pozvali su građane da danas, uz trgovine, bojkotuju platni promet, ugostiteljske objekte, smeštaj, prevoz, dostavu i telekomunikacijske usluge.

Uz to, od juče traje sedmodnevni bojkot tri trgovačka lanca, Lidla, Eurospina i DM, jer su njihovi proizvodi u Hrvatskoj viši nego u drugim zemljama EU. Uz to se na sedam dana bojkotuje kupovina u svim trgovinama tri proizvoda za koja su potrošači okupljeni oko platforme „Halo, inspektore“ uočili da su im cene enormno porasle – koka-kole i drugih gaziranih pića, flaširane vode i svih vrsta deterdženata.

Josip Kelemen iz platforme „Halo inspektore“ rekao je jutros da novim bojkotom građani žele da pošalju snažnu poruku svima koji nisu delovali na suzbijanju rasta cena i inflacije.

„Danas ćemo pokazati da možemo ceo dan bez kupovine i usluga i time ćemo poslati snažan glas i poruku svima koji do sada nisu delovali“, rekao je Kelemen za Hrvatsku radioteleviziju.

Bojkot su podržala udruženja potrošača, političke stranke, sindikati, ali i vlada.

Obećavaju snižavanje cena

Premijer Andrej Plenković izjavio je juče, posle razgovora s predstavnicima trgovačkih lanaca i proizvođača, da se širi lista proizvoda s ograničenim cenama koja će sada sadržavati 70 umesto dosadašnjih 30 proizvoda, prenosi Beta.

„Država je reagovala, ali moraju se uključiti i drugi“, rekao je Plenković istakavši da „niko ne bi propao da su cene malo umerenije“.

U jeku bojkota, jedan od najvećih maloprodajnih lanaca, Konzum juče je objavio da će od subote sniziti i zaključati cene 250 domaćih proizvoda koji nisu obuhvaćeni najavljenom odlukom vlade o ograničavanju cena.

Sniženja je danas najavio i Kaufland, koji je saopštio da će sniziti redovne cene za više od hiljadu proizvoda.

Prvom bojkotu trgovina prošlog petka odazvao se veliki broj građana. Prema podacima Poreske uprave ukupan broj računa izdatih u maloprodaji na dan prvog bojkota, u petak, 24. januara, bio je za za 44 odsto manji nego sedam dana ranije, a ukupni iznos izdatih računa manji za 53 odsto.

Iz Udruženja Glas preduzetnika objavili su u četvrtak otvoreno pismo političarima koji se pridružuju bojkotu trgovačkih lanaca. U njemu su naveli da velika većina uzroka inflacije proizlazi iz odluka političara a ne preduzetnika.

Zbog toga su predložili političarima tri poteza za obuzdavanje rasta cena – smanjenje PDV-a na hranu, objavu cena trgovačkih lanaca i smanjenje državne potrošnje ukidanjem 50 odsto opština.

U Srbiji na udaru pet lanaca

Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane da tokom današnjeg dana bojkotuju kupovinu namirnica u pet velikih trgovinskih lanaca u Srbiji – Deleze (Maxi i Shop&go), Merkator S (Idea i Roda), Univereksport, DIS i Lidl.

Iz udruženja ističu da su duži vremenski period poredili cene proizvoda u zemlji i regionu, čime su došli do zaključka da su cene proizvoda u Srbiji među najvišim u Evropi, a da su pojedini domaći proizvodi jeftiniji u susednim državama nego kod nas. Zbog toga je, kažu, jedino preostala direktna obustava kupovine u tim trgovinama.

„Dogorelo je. Očekujem da potrošači pokažu jedinstvo i solidarnost, uzvrate udarac i pokažu da se ne slažu sa cenovnom politikom najvećih trgovinskih lanaca. Ovo je naš pokušaj da ih nateramo na snižavanje cena“, kaže za DW Dejan Gavrilović iz udruženja Efektiva.

On napominje da je današnji bojkot „pokazna vežba i za trgovce i za potrošače“, kako bi uvideli „na što smo spremni“. Iako je u pitanju jednodnevna obustava kupovine, zamisao je da se ide na nešto rigoroznije mere, kako bi se postigao dugoročniji učinak.

U Crnoj Gori i premijer za bojkot

U Crnoj Gori je počela jednodnevna akcija bojkota velikih trgovačkih lanaca zbog enormno visokih cena osnovnih životnih namirnica.

Na bojkot po uzoru na akciju u Hrvatskoj su pozvale organizacije, sindikati, ali i premijer Milojko Spajić. Protiv akcije su Privredna komora, čiji su članovi vlasnici trgovačkih lanaca, kao i Crnogorsko udruženje potrošača.

Među prvima akciju je u Crnoj Gori podržao premijer Milojko Spajić. Dan kasnije i potpredsednik za ekonomiju Nik Đeljošaj, koji je predložio da bojkot ne obuhvati domaće proizvođače.

Dan uoči bojkota, Vlada je juče donela je odluku o nastavku akcije „Limitirane cene“, koja podrazumeva ograničavanje marži na određene proizvode. Njome su obuhvaćene neke osnovne namirnice, uključujući i deo prehrambenih.

Ta akcija traje od marta prošle godine, a obuhvata 73 vrste proizvoda.

Ministar Đeljošaj je kazao da je njihovo istraživanje pokazalo da je najveći deo proizvoda koji je obuhvaćen akcijom Limitirane cene daleko jeftiniji nego u Hrvatskoj i Srbiji.

„Dosta proizvoda koje uvozimo iz Srbije je kod nas jeftinije nego u Srbiji upravo zbog ove akcije. Npr. kod nas juneće mleveno meso košta 7,49 evra, u Srbiji 9,61 evro, a u Hrvatskoj 11,10 evra“, kazao je Đeljošaj.

Upitan zbog čega nisu ograničili cene svih proizvoda, Đeljošaj je kazao da je njihova procena bila da će biti puno jeftinije ako se uradi na ovaj način.

„Bolje da se limitiraju marže, nego odrediti neku cenu, jer postoji mogućnost da ako je cena ispod tržišne, tog proizvoda ne bude u trgovinama“, kazao je Đeljošaj.

Veliki trgovački lanci se ovim povodom nisu oglašavali.

U Crnoj Gori je inflacija od 2021. do 2024. godine iznosila 30,5 odsto, dok su cene hrane porasle za čak 41 odsto, podaci su Uprave za statistiku.

Ustali i kupci u Severnoj Makedoniji

Obilazak marketa u Skoplju pokazuje da su retki kupci koji ulaze u prodavnice i da oni uglavnom kupuju samo cigarete ili hleb.

Prema portalu nedeljnika „Fokus“, akcija bojkota se može smatrati uspešnom, s obzirom na to da, na primer, u prodavnici lanca „Stokomak“ jutros je za dva i po sata rada izdato svega 20 fiskalnih računa, dok je prosek preko 100 računa, kao i da je promet u trgovinama smanjen iako su neke za danas najavile posebne akcije.

Jednodnevni bojkot prodavnica podržali su i premijer Severne Makedonije Hristijan Mickoski i ministar ekonomije Besar Durmiši.

Premijer Severne Makedonije je pre dva dana ocenio da se pojedini trgovci i trgovinski lanci ponašaju neodgovorno i da to „između ostalog, shvata i kao napad na sopstvenu državu, njene građane i zajednički integritet“.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *