Велика Српкиња несрећна грофица Цељска

Прелепа Катарина Бранковић, православна духовна громада, политичарка, мецена уметности, заштитница духовности и спона између Истока и Запада
Пише: Предраг Савић, адвокат и писац

Катарина Бранковић је  духовна  громада, прелепа српска принцеза и  последња Цељска грофица  којом могу да се поносе Србија, Византијa и средња Европа. Њена улога далеко надилази оквире побожне грофице Цељске или принцезе: била је политичка личност, мецена уметности и заштитница духовности и спона између Истока и Запада.

Њени трагови – у камену, рукописима, прстењу и орденима – и данас говоре о времену у којем је живела, али и о њеној духовној снази која се, нажалост, не спомиње довољно.

Данас се Катарина Бранковић с правом помиње као једна од најзначајнијих жена српске и словеначке средњовековне историје, упркос томе што је преживела тешке породичне трагедије – остала је без троје деце и мужа, оца, браћа су ослепљена…. Највеће је изненађење да се њено име у Цељу, где је била последњи владар Цељске грофије, ређе спомиње. У Цељском покрајннском музеју постоји само један њен допрсни портрет и печат са грбом. Ту је додуше и једна владичанска митру коју је, према музејском натпису, сама  Катарина извезла и даровла Београдској митрополији.

Катарина Бранковић, позната и као Кантакузина, била је српска принцеза, ћерка српског деспота Ђурђа Бранковића и византијске принцезе Ирине Кантакузине. Рођена је 1418. године у Вучитрну, у угледној династији која је повезивала последње остатке средњовековне Србије и Византије. Породица Бранковић у то време била је под сталним притисцима Османског царства, али и западних сила. Политички бракови и савези били су нужно средство опстанка. Катарина је била сестра Маре Бранковић, султаније и жене Мурата II, што говори о важној дипломатској улози породице Бранковић у тадашњој геополитици Балкана.

Савремени извори описују Катарину као изузетно лепу и достојанствену жену, са снажним византијским цртама – тамне очи, светлу кожу и богату тамносмеђу косу. У биографској причи на порталу „П-Портал“ (https://pportal.net/katarina-brankovic-srpska-princeza-vladarica-zagrebackog-gradeca ) , наводи се да је папа Пио II, када је чуо за њену судбину и лепоту, рекао:

„Та принцеза је светиљка Византије и понос Срба.“

Године 1434. Катарина се удала за грофа Улриха II Цељског, једног од најмоћнијих племића тадашње средње Европе и како то стоји на табли Покрајинског музеја у Цељу, остала је  православне вере и после удаје. Брак је био део шире стратегије повезивања српског деспотата са западним савезничким династијама. Улрих II је Катарину водио на своја путовања, а она се брзо истакла као образована, побожна и политички мудра жена. Урлих је прелепој Катарини одобрио да на двор доведе своје духовнике православне вере.

Улрих II Цељски био је последњи представник грофовске куће Цеље, која је током XIV и XV века стекла велике територије широм данашње Словеније, Хрватске и дела Аустрије. Његова амбиција била је да постане равноправан ривал Хабзбурговцима. Године 1436. стекао је титулу војводе Крањске, Корушке и Штајерске, што је изазвало сукобе са Фридрихом III. Врхунац сукоба био је 1456. када је Улрих II убијен у Београду током покушаја да преузме власт у Угарској.

Док је Улрих био одсутан, Катарина је управљала градовима: Градец (данашњи Горњи град у Загребу), Раковац, Смолник, Самобор, Вараждин и Медвеград. Била је веома поштована и звана „драгом господарицом“. Имала је свој печат и грб. Одржавала је српске војне посаде и штитила православно становништво. Са грађанима Загреба 1429. свечано је дочекала оца Ђурђа са осам хиљада витезова.

Као удовица, Катарина је преузела управу над цељским поседима. Део у Угарској 1461. продаје Јану Битовцу, а остатак по уговору из 1443. постепено преузимају Хабзбурговци. Пад Цељске грофије убрзали су горички грофови  и Франкопани. Катарина је покушала да задржи власт уз помоћ немачких управитеља и српских војника, али без успеха. Нарочито је патила због ослепљења браће Стефана и Григура и губитка деце.

Катарина и Улрих II имали су троје деце: Ђурђа (умро пре 1446), Хермана (утопила се под сумњивим околностика у дванаестој години у шанцу Цељске твршаве) и Јелисавету (умрла 1463). Била је ктитор манастира Рмањ у Босни, у знак сећања на Хермана. Наручила је 1454. „Вараждински апостол“, најстарији сачувани ћирилични рукопис у Хрватској.

Године 1460. или 1461. Турци су је заробили и држали као политичког таоца. Ослобођена је посредовањем сестре Маре. Последње године провела је у Јежеву (данас у Грчкој) и учествовала у преговорима између Османлија и Млечана. Преминула је 1491. у селу Конче (данас Северна Македонија), где је и сахрањена у цркви Светог Стефана коју је сама подигла.

Живот је завршила далеко од Цеља. На Старом цељском граду на једном паноу може пронаћи кратка цртица  о њој и нешто дужа о тагичној смрти њеног мужа,  и фотографија његове лобање која се чува у Покрајинском  музеју у Цељу . Ту је пано са родословмом цељских владара, на којој је и њењно име.

Статуа „Молитва“ вајара Франa Кршинића настала је као омаж Катарини и Улриху и симболизује веру, достојанство и женску снагу. Данас се налази у Београду. Планирано је њено враћање на Калемегдан, што додатно говори о важности симболике њихове везе. У Народном музеју Србије чува се њен златни прстен.

Српска православна црква је преко Митрополије загребачко-љубљанске  са седиштем у Загребу, установила је Орден Кантакузине Катарине Бранковић. Загребачка православна општа гимназија носи њено име од 2005. године и представља јединствену образовну институцију која негује српску језичку, културну и верску традицију. Ова приватна православна школа је симбол непрекинутог памћења на Катаринин  духовни и општи историјски значај. То је  и место окупљања вишеструко напаћене српске заједнице у Хрватској. Кроз образовање, културне пројекте и сарадњу са Митрополијом, гимназија чува сећање на ову изузетну жену из историје.

Радио-телевизија Србије посветила јој је епизоду у серији „Племените Српкиње из сенке“. Уредник и сценариста Ранка Јакшић је са  редитељом Иваном Стивенс, кроз игране сцене, коментаре историчара и нарацију, бриљатно приказала  Катарирнин животни пут. Посебно уверљиво су описане њене дипломатске мисије, духовна улога и њена културна заоставштина. Епизода је емтована  прошле године, као део напора да се јавности представи заборављено женско наслеђе које је обликовало српску и словеначку средњовековну историју.

Катарина Бранковић је била духовна громада, много  више од принцезе – културна посредница, политичарка, мецена, чуварка вере и симбол женске снаге. Зато њена заоставштина мора  знатно интезивније да живи кроз историју, школство, уметност и памћење народа.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *