Дан кад је пао Цариград

Огњен Војводић Пише: Огњен Војводић

Данашњег датума, 29. маја православног јулијанског календара (11. јун католичког календара) 1453. године османски освајачи под командом Мехмеда II освојили су Константинопољ – Нови Рим, чиме су учврстили геополитичку освајачку позицију исламске империје на Босфору и на Балкану. Заправо, османско освајање Константинопоља било је сламање опљачканог и ослабљеног Новог Рима  латинским освајањем 1204. године, познатим као пљачка стољећа, када су латинско-ромејски освајачи у Четвртом крижарском католичком рату, умјесто ослобађања Јеруслима од османске окупације, окупирали хришћански Константинопољ и држали Град под војном и вјерском латинском окупацијом до ослобађања 1261. године.

Године 1453. мјесеца маја догодио се „Косовски бој“ Константинопоља, када су Османлије освојиле Царски град Константинопољ – новозавјетни Рим. У одбрани Константинопоља погинуо је последњи римски (ромејски) хришћански цар Константин XI Палеолог Драгаш, који се, као српски Кнез Лазар Хребељановић, жртвовао у одбрани хришћанске вјере и отачаства. Константин XI је, на мјесту гдје су османски освајачи пробили бедем Константинопоља, скинуо пурпурни огртач и царске ознаке и као обичан војник погинуо у одбрани Царског Града. Зато исламски војници нису пронашли тијело ромејског Цара да би тријумфовали над њим. Постоји повјесно предање о „бесмртном цару“ који ће се вратити кроз Златну капију на цариградским зидинама и вратити славу Константинопоља.

Цар Константин Велики, оснивач Константинопоља – Новог Рима рођен је у Нишу – Наисос, а последњи римски Цар Константин XI Драгаш Палеолог је по мајки српског поријекла. Цар Константин XI био је формално последњи римски владар „наследник Августа и Константина“. Његова титула је гласила: Цар Ромеја (хеленизован назив за Римљане) Константин XI Драгаш Палеолог у Христу Богу вјерни цар и самодржац Ромеја. Константин је био син последње римске царице Августе Jелене Драгаш Палеолог, супруге цара Манојла II Палеолога. Прије удаје, она је била српска принцеза Јелена, кћи моћног велможе Константина Драгаша Дејановића, и унука Теодоре – сестре Цара Душана и његовог севастократора Дејана Драгаша.

„…За вријеме Херувимске пјесме у цркви Свете Софије Турци су ушли у град и провалили у закључани храм. Свештеници који су тог тренутка вршили Велики Вход никад га нису завршили! Наиме, један од великих стубова храма се отворио и они су са светим Даровима уходали „тамо“. Древна пророчанства кажу да ће се једног дана наставити херувимска пјесма и свештенство наставити Велики Вход.“

Константинопољ је имао геополитички значај јер је „контролисао“ Босфор, спону Европе и Азије. Иако је Константинов град био све што је остало од Источног ромејског царства, његово освајање доносило је освајачу геополитичку и материјалну корист, а посебно симбол царства и царствености. Зато је одговор Константина Драгаша на понуду Мехмеда Освајача за предају града гласио: „Предаја града није моје лично право, нити право било ког појединца који у њему живи, јер је наша заједничка одлука да погинемо сви заједно, а не да спасемо свој живот.“
Када је почело рушење османске исламске империје и ослобађање православних народа од османске окупације, и грчки народ је као први под исламским игом кренуо у ослобођење од вишевјековне османске окупације. Од почетка 19. до почетка 20. вијека балкански православни народи су се ослобађали од османске окупације, завршно са ослободилачким Балканским ратовима и коначно у Првом свјетском рату.
Статуа Константина XI Палеолога у Атини

Међутим, ослобођење грчког народа и грчке отаџбине није потпуно спроведено, већ је највећи дио грчког народа протјеран са свог историјског простора а престоница Грчке, Константинопољ, је остала под османском окупацијом. После Првог свјетског рата и потискивања османског окупатора са дијела Грчке отаџбине, грчки народ под турском влашћу је трпио геноцидне погроме, веће него за вријеме османског Калифата. Република Турска је над грчким народом, као над Јерменима, спроводила геноцидне погроме, од којих је један познат као „Велика катастрофа“.

После неуспјелог грчког ослобађања Константинопоља 1922. године и пораза грчке војске код Смирне 1922. Грци су изгубила многа подручја ослобођеног отачаства, а грчки народ је из Мале Азије и Источне Тракије протјеран. Наиме, европски грчки «савезници» су као и у Четвртом крижарском рату, умјесто помоћи ослобођењу хришћана од османске окупације, Константинопољ подијелили са Турском. Грци, као православни, нису били поуздан стратешки сарадник евроатлантске алијансе у контроли Босфорског пролаза. Протјеривање Грка из Цариграда је спрововођено поступно и у републици Турској. У Цариграду је до половине прошлог вијека живјело до двјеста хиљада Грка, а данас до двије хиљаде. Тако су древни хришћански градови Мале Азије и и престоница православног царства, Константинопољ, први пут у повијести остали без хришћанског становништва.

Девастирани остаци тврђаве Константинопоља – Теодосијеви бедеми. Већим дијелом је у рушевинама, одређени дјелови су обнављани пошто их је УНЕСКО 1980. године уврстио на списак светске баштине.
Tи ћеш доћи попут муње

Tи ћеш доћи као муња,
у земљи ће бити празник,
море, земља и небо биће
твојом светлошћу обасјани.

У бијело ћу се обући
да тебе додирнем,
Обасјај мене и моје срце
које те толико воли!

Царе над царевима, помози Цару,
милости, милости, Боже Небесни,
Константин Драгаш Палеолог
по милости Божјој
Владар Ромеја.

На капији Светог Романа,
на кобили јаше
бјелоногој
четири В на застави
милост, милост, Мармарас,
Босфор и црни уторак
Задрхти сунце, заридај земљо
„Пао је Град! Пао је Град!“

Цариград, златна капија
Порфирогенитни
Црвена јабука
Град је био сабља
град је био копље,
и кључ од Римског царства цијелог.

Не тугуј Мајко Божија,
плакати немој тако
година и вријеме ће доћи
да поново буде Твој.

На капији Светог Романа
отишао си тамо
одакле ће те анђео донијети
кад дође прави час.

У храму Свете Софије
срешћемо се поново
на будућој литургији
сви Грци заједно!

Царе над царевима, помози Цару,
милости, милости, Боже Небесни
Константин Драгаш Палеолог,
по милости Божјој
Владар Ромеја.

На капији Светог Романа,
на кобили јаше бјелоногој,
четири В на застави
милост, милост, Мармарас,
Босфор и црни уторак
Задрхти сунце, заридај земљо
„Пао је Град! Пао је Град!“
Цариград, златна капија
Порфирогенитна
Црвена јабука
Град је био сабља
град је био копље,
и кључ од Римског царства цијелог.

Не тугуј Мајко Божија
и плакати немој тако
година и вријеме ће доћи
да поново буде Твој.

Tи ћеш доћи као муња
у земљи ће бити празник
море, земља и небо биће
обасјани светлошћу твојом .

У храму Свете Софије
срешћемо се поново
на будућој литургији
сви Грци заједно!

Константин
Драгаш
Палеолог!

Текст и музика: Стаматис Спанудакис

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *